Over Spotta

Spotta is het grootste aanbiedingenplatform van Nederland. Met het wekelijkse huis-aan-huis folderpakket, de website Spotta.nl en de Spotta app activeren wij de consumenten.



Met de jaarlijkse verspreiding van 7 miljard folders en de online publicaties van 12.000 folders per jaar is Spotta marktleider in Nederland. Spotta heeft ruim 550 vaste medewerkers in dienst en biedt werk aan meer dan 23.000 bezorgers. Spotta is 100% dochter van PostNL.

Wij doen veel onderzoek naar consumentengedrag en weten wat consumenten beweegt. Met onze innovatieve en doordachte oplossingen zorgen we ervoor dat je boodschap voorbíj de brievenbus komt en consumenten raakt en in beweging brengt. Met onze jarenlange kennis en ervaring zijn wij een betrouwbare en toonaangevende naam in de wereld van huis-aan-huis communicatie.

Geschiedenis
In de jaren '50 van de vorige eeuw een klein bureau, anno nu de grootste en meest innovatieve verspreider van huis-aan-huis folders in Nederland. We hebben een rijke geschiedenis die duidelijk laat zien dat we altijd voorop lopen.

  • 1952: Oprichting Vierhand Reclamediensten
  • 1991: Oprichting landelijk verkoopkantoor in Utrecht met drie aandeelhouders: Vierhand, Serieus Reclame en Pabri
  • 1993: Introductie van de naam Netwerk VSP
  • 1994: Start segmentatie folderverspreiding
  • 1996: PostNL neemt een belang van 50 procent
  • 1997: Thuis Binnen Bereik-onderzoek geïnitieerd en opgezet
  • 2000: PostNL 100 procent belang (via European Mail Networks)
  • 2001: Introductie sealmachine en loyaliteitsprogramma voor bezorgers
  • 2002: Oprichting Consumenten Service Centrum (callcenter voor consument) in Eindhoven  
  • 2003: Start structurele kwaliteitsmetingen door Intomart GfK en herkenbare codes op sealpakketten
  • 2005: Tien sealmachines
  • 2006: Start bezorging van geadresseerde post
  • 2011: Lancering Folders.nl, lancering Foldergemak.nl, nieuwe seal- en sorteerfabriek Apeldoorn geopend & beeindiging diensten Netwerk VSP Geadresseerd.
  • 2012: Lancering Kortingsbon.nl
  • 2013: Introductie consumentenmerk Spotta
  • 2016: Lancering vernieuwde Spotta.nl
  • 2016: Introductie van creatieve uitingen
  • 2016: Lancering Marketingdenken.nl
  • 2017: Lancering vernieuwde Spotta.nl app

Toekomst
Spotta kijkt graag vooruit. Onze visie is helder: als marktleider in de distributie van huis-aan-huis communicatie willen wij kwaliteitsverbeteringen en innovaties in de branche bedenken en uitvoeren. Wij willen de specialist zijn die interactie met de grootste impact tussen zender en ontvanger verzorgt. We doen dan ook veel onderzoek naar de impact van huis-aan-huis communicatie en bedenken nieuwe mogelijkheden om die impact nog verder te vergroten. We meten bezorgresultaten, we luisteren naar de tienduizenden consumenten die jaarlijks meedoen aan het `Folder van de Week'-onderzoek en we werken samen met diverse gerenommeerde en onafhankelijke onderzoeksbureaus. Wij houden dus continu een vinger aan de pols en daardoor weten we precies wat de doelgroep wil.